Zoeken in deze blog

PAINTINGS BY EMMY VERSCHOOR

VOOR EMMY

Voor Emmy

Zijn het pluimen of bladeren
die ontsnappen uit je binnenste hartkamer
of is het de gloed van de kleur van kloppend bloed
hunkerend naar de stilte van rimpelloos
Water?

Als haar handen vloeibaar worden
krijgt de piano vleugels op het doek
Een boom verbijt haar vergezicht
In de diepte luisteren wortels verrukt
naar de zachte braille van haar bestaan
Tuinen hangen van de wolken
omlaag, omhoog groeien vreemde bloemen
uit een ingebeelde notenbalk.

Guido Vermeulen
14 november 2011


Muziek bij de video: Claude Debussy

zondag 2 september 2012

THE SUICIDE OF WORDS

A new large painting and the poem came to me in a dream, associated with the painting














THE SUICIDE OF WORDS

In onze monden zijn
woorden zo onvolmaakt
dat ze zelf verkiezen
zelfmoord te plegen
uit liefde voor de taal
& voor de wandelende klankkasten
die wij zijn geworden
in de beperktheid van het verkennen
van onszelf naar de andere
alsof we enkel onbegrip nog kunnen
omarmen en vertroetelen tot
ongekende hoogten.
Wij denken dan zelfverminkend
that we are on top of the world!

De interpretatie van het woord
heeft de taal onthoofd
samen met ons begrip en aanvoelen
van mekaar.
In plaats daarvan hangen wij
het onvermogen uit van de martelaar.

Het gras is nat aan mijn voeten.
Er kleeft slechts 1 klinker aan
& dat is ver van voldoende.

Ik tel de minuten in minuut
& kom dan tot de slotsom
dat regen een mooiere taal
is dan het Nederlands.

Ik lees de veren op het hoofd van de indiaan
want dit vertelt mij meer dan het Engels.

Ik observeer de vlucht van vogels
& lach om het gebrek aan powezie in het Frans.

Ik streel de bast en schors van bomen
om mijn eigen blindheid te trotseren.

In een andere tijd wellicht zal ik
me in al die talen kunnen wentelen
als een teef.

In een andere tijd wellicht zal ik
de andere kunnen beminnen
omwille van hemzelf/haarzelf.

In een andere tijd zal ik kunnen reizen met de aders van die tijd.

Guido Vermeulen
2 September 2012

Comment by Cheryl Penn (South Africa) by email:

BEAUTIFUL Guido - a really stunning painting :-) - MAN!!! And we're on the same wave length at the moment - I'm making a book

Do half words hurt half as much?

Do half words mean half as much?

I'll work thought the words - I should get to a semblance of meaning - thank you for showing me X

Geen opmerkingen:

Een reactie posten